RC 1

Rc 1  RC 2  RC 6
 Rc 6 

Rm
Svart Rc
Rc4

Rc 11025   från  Alvesta 2005 08 07

Rc1 1014, 1016, 1024, 1025 är numera avställda.

Rc1 har luftkyld styrutrustning och många tyristorer. Väsnas mycket, när ventilatorn startar.
Rc2 har oljekyld styrutrustning, färre tyristorer. Väsnas inte lika mycket.
Rc3 är identisk med Rc2, men utväxlad för 160 km/h, istället för 135 km/h.
Rc4 är ytterligare förenklad och effektivare.
Rc5 är den modernaste varianten, där tekniken ytterligare förfinats. Styrutrustningen är nu vattenkyld. Dessa lok fick även en ny typ av broms. En s.k. HEL-broms. De är också förberedda för motorbroms.
Rc6 är identisk med Rc5, men uppväxlad till 160 km/h, istället för 135 km/h.
Rc7 ett par Rc6:or blev uppväxlade till 180 km/h, men återställdes efter en kortare period.
Rm är i princip samma som Rc4, men utväxlad för 100 km/h. Loken var avsedda för malmbanan, och barlastades därför. De har något mindre hjuldiameter, förstärkta boggier, och var utrustade med malmbroms, vid leverans.

Till ovanstående utmärkta översikt kan kanske tillfogas att även Rc5 liksom Rc7 numera är försvunna som loklittera till ny skepnad som Rc6
Det finns mer av Rc-familjen i Sverige
nämligen
El-16 ursprungligen tillhöriga NSB med något starkare motorer än Rc
Rc2 eller hos Bv ELL f.d ÖBB-lok liknande Rc2
Rc4P är Rc4 växlade för 160 km/h och posttåg
Rd är alldeles nyreviderade och ombyggda Rc2-lok
12 olika huvudlittera för Rc-familjen blir det och sedan lär det finnas åtskillgt med individuella avvikelser.

Och som en liten udda sak kan ju sägas att SJ en gång 1964 beställde 15 lok med just littera Rd (lika med Rb1) men beställningen konverterades till Rc