Västtrafik äger samtliga X11 och de som nu är vita skall också bli grå och gula. Det är väl tre stycken i 32xx-serien som återstår.
X12 3214 och 3215 ägs av Västtrafik och är därför lackerade grå och gula. Likaså X14 3240 och 3241.
Vem som egentligen äger övriga X12 och X14 ger jag mig inte på att reda ut. Men Västtrafik kommer att köpa fler X12 och X14 inför operatörsskiftet i december 2010.
Om det inte hänt några förändringar på sista tiden så är läget
följande:
- Statens järnvägar (affärsverket) äger Vättertågs-X14.
- SJ äger X14 3138 samt de X12 som används i västra Sverige förutom
3214-3215.
- Statens järnvägar äger X12 3191-3193 som av Rikstrafiken
tillhandahålls för trafiken på Älvsborgsbanan men som används på UVEN i
utbyte mot av SJ ägda X12.
Samtliga de leasingavtal avseende X12 och X14 som tidigare fanns via Statens järnvägar är numera lösta. Motsvarande gäller även ett stort antal andra fordon av olika slag.