Ånglok W


 W1229 i Gävle




Foto: Björn Stråhle
W 1226-8 svår å se

Litet (normalspårigt) tanklok. Ett ex, W 1229, finns bevarat och renoverat på SvJvm. 
Har tidigare stått uppställt i Lund, och fanns några år på SkJ
 W hade nummerserien 1228-1232. Ska man våga sätta något på att det är 1228 på bilden?
Önskar också om möjligt mer info om bilden

Här är lite data om loket (1228)
1914
Levererad till IV Distriktet. 
1917
Flyttad till 1D 
1918
Flyttad till IID 
1920-01-01
Underhölls loket i Kristinehamn. 
1926
Knorrbromsapparat uppsatt samt vakuumbromsen nedtagen. 
1929-05--1936-05
6 maskinsekionen /Kristinehamn
1929
Gick tdt 129 i trafik Nyhyttan-Finnshyttan. 
1932
Monterades förenklad AGA-belysning. 
1934-01-01
II distriktet 
1940
Flyttad till I Distriktet. 
1940-10-03
Tillhör 1 Ms (Stockholm) 
1942-06-17
Bestämt om flytt från 1 ms (Stockholm) till 27 ms VID och Växjö. 
1943-12-31
Tillhör 27 Ms. (Växjö) 
1944-02-02
Tillhör 27 Ms (Växjö)
1945
Foto Lessebo av Sven Nygren.
1945-07-14
Spårade ur under växling i Lessebo vid brukets utlastningsbrygga.
1946-12-31
Tillhör 27 Ms (Växjö)
1947
Belysning AGA standard .
1948-1956
Stålfyrbox.
1950-01-01
VI distriktet
1952-01-01
VI distriktet och troligtvis trafik på Kalmarbanorna och f.d SOEJ.
1955
Foto Karlskrona.
1955
Ev. överförd till beredskapsdragkraft.
1958-01-25
Anges att loket ej fått beredskapsreparation och att detta bör göras snarast möjligt. Loket skall också omplaceras från 27 ms till 25 ms under 1958.
1959
Slopning.
1959
Foto i Åhaga Borås. Loket är ej konserverat.
1963
Skrot Åhaga Borås.
Text: Conny Sernfalk
Conny har lagt in alla möjliga data kring detta lok. 
Det enda jag kan tillägga är det den är tagen i Borås på Åhaga i maj 1961. 
Det är f ö en av mina absolut första järnvägsbilder!
Foto: Björn Stråhle