V3 11
V3 2
Dom uppgifter jag har är:Spårvidd 1435 mm,Hjulbas 3500 mm, längd över
buffertar 9700 mm, Drivhjulsdiameter 1100 mm, Axeltryck 16,7 ton, Adhesionsvikt
50 ton, Minsta kurvradie 60 m, Största tillåten hastighet 25/50 km/h,
Dragkraft vid 12 km/h 6 ton, Motor fabrikat o typ Deutz V6M 536 lok, Antal
cylindrar 6, Cylinderdiameter 270 mm, Slaglängd 360 mm, Cylindervolym 123,7
liter, Tändföljd 1-4-5-6-3-2, Oljemängd motor 150 liter, Oljetemperatur 70
gr, Kylvattenmängd 360 liter, Kylvattentemp 60-70 gr, Hydrauloljemängd 250
liter, Efterväxel oljemängd 35 liter, Oljemängd hydraulisk fläktkoppling 25
liter, Max motorvarv 600 r/min, Tomgångsvarv 300 r/min, Motoreffekt vid 600
r/min 450 hk (330 Kw), Ingående effekt till hydrauliska växeln vid 600 r/min
420 hk (309 Kw), Hydraulisk växellåda fabrikat o typ Voith L 37, Bränsleförråd
huvudtank och dagtank 2700+300=3000 liter. Tryckluftbromsen (direkt och tåg)
verkar på samtliga hjul.Loket har endast bromsgrupp P. Vid bromsberäkning:
Dynamisk vikt i ton = 58, Bromsvikt i ton 35 ton. Motorn väger ca 10 ton.
Sandning framför främre hjulparet i färdriktningen.
Lokramen är upptill kraftig förstärkt och motorn ligger fastskruvad direkt i
ramen utan några fjädrande mellanlägg. På svänghjulet sitter en Voith-Mauer
dämpningskoppling, en mellanaxel och en stiftkoppling som överför
motoreffekten till hydrauliska växeln. Voith-Maurerkopplingen är försedd med
oljefyllda dämpningscylindrar som jämnar ut belastningsstötar. Voith-Maurer
och stiftkopplingen tillåter axiell förskjutning och snedställning hos
mellanaxeln. Hydrauliska växeln och den mekaniska (efterväxeln) är ihopbyggd
till en enhet. Växellådan är lagrad i tre punkter. Blindaxelns båda lager
(stumt fastskruvade i ramen). Ett sfäriskt tapplager på hydrauliska växelns
framsida. (Förskjutbart i alla riktningar i horisontalplanet).
Förarhytten finns i lokets ena ände över blindaxeln. Huvudbränsletankarna
ligger framför hytten efter gångbordet på lokets båda sidor.
Förarhytt och bränsletankar ligger på en bädd av gummi.
Ovanpå tankarna står motorkåpan som är delad i tre delar som var för sig är
avlyftba