M28 755
Vilken gata
Levererades under 1965 - 1967. Totalt levererades 70
vagnar, nummerserie 701 -770.
Kvar är 66 vagnar eftersom M28 712, 733, 764 och 765 är skrotade. Vagnskorgen
byggd av ASJL med elektrisk utrusning från ASEA. Multipelkörbara med spårvagnstyp
M25, M28 och M29.
Vid revision har 729, 730, 738, 745, 747, 749, 754 och 763
försetts med parallellsvängdörrar (bussdörrar) vid dörr 3+4 och 5. Dessa
vagnar samt 715 har fått ny PLC-styrutrustning och så kallad
"4-punktsnoder" vilket innebär att de bara är multipelkörbara med
sig själva och med M29 801 och M25 621. Alla
"4-punktsnodervagnar" är främst placerade i Vagnhallen Majorna, utom
M25 621.
4 vagnar har gått till skrot: 712 (förstavagnen vid Olskroksolyckan
1989), 733 (påkörd vid Kungsportsplatsen september 1996), 764
(olycka vid Kalles väg 1986) och 765 (sistavagnen Olskroksolyckan 1989).
Vid Olskroksolyckan, där ett tåg på
linje 7 (vagn 712+752+765) körde in i framförvarande stillastående tåg på
linje 8 (232+214), skadades alla vagnar utom 232 svårt. Vagn 712 skrotades
helt, vagn 752 reparerades med fram- och bakdel från den tidigare skadade vagn
764 (som aldrig blev reparerad efter olyckan 1986). Vagn 752 har kvar sin
"orginaldel" från boggiecenter till boggiecenter, resten är 764.
>I dagens artikel i GP stod att, citat: "Tanken är att vi skall byta
ut cirka 80 av de 125 vagnar vi har i vagnparken i dag och vi har en option på
ytterligare 40 spårvagnar."
>Stämmer det verkligen att det endast finns 125 spårvagnar i Gbg, eller
menar man att det finns 125 st M28 & M29?
M28 nrserie 701-770 = 70 vagnar
skrotade 712,733,764,765 = 4 vagnar summa 64 vagnar
M29 nrserie 801-860 = 60 vagnar
skrotade 839,858 = 2 vagnar summa 58 vagnar
M25 kvar 518,610? = 2 summa 2 vagnar
äldre vagnar 124
M31 nr serie 300-379 = summa 80 vagnar
Uppgift från 2002 ( då visserligen alla M21 inte var ombyggda till M31.
Är verkligen 80 st. M28, M29 (samt M25) borta, så att dett återstår 45 som tillsammans med M31 blir 125 st ???
Staffan