M28 755


Vilken gata

Levererades under 1965 - 1967. Totalt levererades 70 vagnar, nummerserie 701 -770.
Kvar är 66 vagnar eftersom M28 712, 733, 764 och 765 är skrotade. Vagnskorgen byggd av ASJL med elektrisk utrusning från ASEA. Multipelkörbara med spårvagnstyp M25, M28 och M29.

Vid revision har 729, 730, 738, 745, 747, 749, 754 och 763 försetts med parallellsvängdörrar (bussdörrar) vid dörr 3+4 och 5. Dessa vagnar samt 715 har fått ny PLC-styrutrustning och så kallad "4-punktsnoder" vilket innebär att de bara är multipelkörbara med sig själva och med M29 801 och M25 621. Alla "4-punktsnodervagnar" är främst placerade i Vagnhallen Majorna, utom M25 621.

4 vagnar har gått till skrot: 712 (förstavagnen vid Olskroksolyckan 1989), 733 (påkörd vid Kungsportsplatsen september 1996), 764 (olycka vid Kalles väg 1986) och 765 (sistavagnen Olskroksolyckan 1989).

Vid Olskroksolyckan, där ett tåg på linje 7 (vagn 712+752+765) körde in i framförvarande stillastående tåg på linje 8 (232+214), skadades alla vagnar utom 232 svårt. Vagn 712 skrotades helt, vagn 752 reparerades med fram- och bakdel från den tidigare skadade vagn 764 (som aldrig blev reparerad efter olyckan 1986). Vagn 752 har kvar sin "orginaldel" från boggiecenter till boggiecenter, resten är 764.

 

 

 

>I dagens artikel i GP stod att, citat: "Tanken är att vi skall byta ut cirka 80 av de 125 vagnar vi har i vagnparken i dag och vi har en option på ytterligare 40 spårvagnar."
>Stämmer det verkligen att det endast finns 125 spårvagnar i Gbg, eller menar man att det finns 125 st M28 & M29?

M28 nrserie 701-770 = 70 vagnar
skrotade 712,733,764,765 = 4 vagnar summa 64 vagnar

M29 nrserie 801-860 = 60 vagnar
skrotade 839,858 = 2 vagnar summa 58 vagnar

M25 kvar 518,610? = 2 summa 2 vagnar

äldre vagnar 124

M31 nr serie 300-379 = summa 80 vagnar

Uppgift från 2002 ( då visserligen alla M21 inte var ombyggda till M31.

Är verkligen 80 st. M28, M29 (samt M25) borta, så att dett återstår 45 som tillsammans med M31 blir 125 st ???

Staffan