Skroten i Vislanda 4
sidan1
sidan2 sidan3 sidan5
B6.
Såvitt jag vet användes de i lokaltrafiken runt Stockholm och Göteborg.
Det är en B6 använd mestadels till förortståg,föregångarna till
pendeltågen,
mestadels runt Stockholm men även på andra ställen. Några av dem rustades för
fjärrtrafik men jag tror inte de blev använda så i någon omfattning.
3+2 sittning gav många sittplatser:98st (eller 92 vid utförande med tjänstekupe)
Vagnarna var inte rammsäkra så vestibulen bakom lok var låst. Från början
även ytterdörrarna men efter att man fann att sena resenärerna hamnade utanför
på fotstegen lämnades ytterdörrarna olåsta medans vestibulen fortfarande var
låst mot resten av tåget.
Ett hundratal av dem tillverkades och ett antal finns kvar hos museiföreningar.
Enligt SJF 420 "Illustrerad förteckning över personvagnar, motorvagnar
och rälsbussar" (lösbladssystem i pärm) gällde följande;
Bo6a - stålkorg, rammsäker
"Även om Bo6a är rammsäkra vagnar, ska främre vestibulen vara avstängd
och låst, när sådan vagn går närmast lok, i tåg, där skyddsutrymme eljest
skall finnas."
(utg 1.1.61)
Bo6b - stålkorg, rammsäker
"Även om Bo6b är rammsäkra vagnar, ska främre vestibulen vara avstängd
och låst, när sådan vagn går närmast lok, i tåg, där skyddsutrymme eljest
skall finnas."
(utg 1.1.62)
Bo6c - stålkorg, rammsäker
"Även om Bo6c är rammsäkra vagnar, ska främre vestibulen vara avstängd
och låst, när sådan vagn går närmast lok, i tåg, där skyddsutrymme eljest
skall finnas."
(utg 1.1.61)
© Anders Johansson