VISLANDA - RYD- KARLSHAMN
Narrow gauge railways
spårvidd 1067 mm
Halmstad–Halmstad Ö–Åsen–Bolmen–Ljungby– Vislanda
–Norraryd–Karlshamn
Halmstad Central Halmstads Östra Anderstorp
Skedalahed Skedala Skedala grusgrop lp Marbäck
Skerkered Skerkered hpr Breared
Simlångsdalen Breareds pump
Mahults herrgård Nybygget/Mahults grindar Mahult Ryaberg
Ryaberg Röskebo Fröböke hpr Bygget Älmås hlp Bökö
Nannarp
Lidhult
Lidhults pump
Åsen Mosshylte hp Hylte
Byholma Sundranäs Piksborg Öjarp
Bolmen Bolmens mosse hlp
Angelstad Dragaryd
hp Stavsjö Stavsjömosse hlp Broakärr hpr Stensberg Ljungby
Ågård Marås lp Tutaryd Tutaryd
Förarp lp Ekeliden hpr Ekeliden Ryssby
Bromsaboda Målaskog
Målaskog Åäng
Mörhult hp Sälhyltan
Vislanda Skörda Skörda grusgrop lp
Grimslöv Hunna hp Torne Ringshult
Hulevik Ulvö
svängbron Ålshult
Norraryd Ryd Granö lp
Slattesmåla hp
Fridafors Bjellernäs lp
Gräns Blekinge - Småland
Hovmansbygd Hovmansbygd Hemsjö mosse
lp Hemsjö Hallandsboda
Åkeholm Svängsta Svängsta Gungvala
Asarum Asarum Karlshamn V
"Märstabussarna"
Foto : Mats Örnberg
Bild föreställande Ybo4t
585 på sitt sista uppdrag som godsvagnsdragare i samband med rivningen
Ryd-Vislanda
Bilden är tagen i Ålshult 16/6-70
YBo4t/ YBo4p var de så kallade "Märstabussarna", tillverkade av Märstaverken
i Eksjö (!), som skilde sig från sina "kusiner" YBo5p/ YBo5t,
tillverkade av
Hilding Carlsson, genom bl a annorlunda utformning av ändpartierna
samt -från början- av annan växellåda. Blev väl så småningom genom
ombyggnader kompatibla med "kusinerna".
Även släp byggdes till dessa
fordon (även de då med lite annorlunda ändpartier).
Byggdes alltså såväl för 1067 som 891 mm spårvidd, till skillnad från
"Hildingbussarna" som från början enbart byggdes för 891 mm spv.
Flera dylika byggdes dock sedermera om till 1067 mm spv.
YBo4p slopades vid mitten av 60-talet (det fanns ju gott om modernare
YBo5p-fordon) medan YBo4t överlevde fram till 1970 års "litterareform",
trots att den sista persontrafiken på 1067 mm spårvidd; sträckan Karlshamn-
Vislanda, lades ned samma år. Blev då litt Y4T, medan kvarvarande
"Hildingbussar" blev Y5T.
(På 891 mm spv hade man ju inte samma
problem då alla YBo4p som nämnts redan försvunnit; därmed kunde
"Hildingbussarna" på denna spårvidd bli litt YP).
Flera 1067-bussar stod kvar i Karlshamn ända till 1973. SJ hade då försökt sälja
dem till Råslagsbanan och till Jordanien, men därav blev intet.
Det fanns även
planer på att musealt bevara just en "Y4T", men av detta blev det
dessvärre inte heller någonting. Nåt man nu kan beklaga....
© Anders Johansson