VISLANDA - RYD- KARLSHAMN
Narrow gauge railways 
spårvidd 1067 mm
Halmstad–Halmstad Ö–Åsen–Bolmen–Ljungby– Vislanda 
–Norraryd–Karlshamn
Halmstad Central  Halmstads Östra Anderstorp  
Skedalahed  Skedala  Skedala grusgrop lp  Marbäck  
Skerkered  Skerkered hpr Breared 
Simlångsdalen Breareds pump
Mahults herrgård  Nybygget/Mahults grindar Mahult Ryaberg  
Ryaberg  Röskebo Fröböke hpr Bygget Älmås hlp Bökö
Nannarp 
Lidhult 
Lidhults pump
Åsen  Mosshylte hp Hylte 
Byholma Sundranäs Piksborg Öjarp
Bolmen  Bolmens mosse hlp 
Angelstad  Dragaryd 
hp Stavsjö  Stavsjömosse hlp  Broakärr hpr Stensberg  Ljungby  
Ågård Marås lp Tutaryd Tutaryd
Förarp lp Ekeliden hpr Ekeliden Ryssby 
Bromsaboda Målaskog  
Målaskog Åäng 
Mörhult hp  Sälhyltan
Vislanda Skörda  Skörda grusgrop lp  
Grimslöv Hunna hp Torne  Ringshult 
Hulevik Ulvö 
svängbron  Ålshult
Norraryd  Ryd  Granö lp 
Slattesmåla hp 
Fridafors Bjellernäs lp
Gräns Blekinge - Småland
Hovmansbygd  Hovmansbygd Hemsjö mosse 
lp Hemsjö Hallandsboda 
Åkeholm Svängsta Svängsta Gungvala
Asarum Asarum Karlshamn V

"Märstabussarna"
Foto : Mats Örnberg
Bild föreställande Ybo4t
  585 på sitt sista uppdrag som godsvagnsdragare i samband med rivningen
  Ryd-Vislanda
  Bilden är tagen i Ålshult 16/6-70
YBo4t/ YBo4p var de så kallade "Märstabussarna", tillverkade av Märstaverken
i Eksjö (!), som skilde sig från sina "kusiner" YBo5p/ YBo5t,
tillverkade av
 Hilding Carlsson, genom bl a annorlunda utformning av ändpartierna
samt -från början- av annan växellåda. Blev väl så småningom genom
ombyggnader kompatibla med "kusinerna". 
Även släp byggdes till dessa
fordon (även de då med lite annorlunda ändpartier).
Byggdes alltså såväl för 1067 som 891 mm spårvidd, till skillnad från
"Hildingbussarna" som från början enbart byggdes för 891 mm spv.
Flera dylika byggdes dock sedermera om till 1067 mm spv.
YBo4p slopades vid mitten av 60-talet (det fanns ju gott om modernare
YBo5p-fordon) medan YBo4t överlevde fram till 1970 års "litterareform",
trots att den sista persontrafiken på 1067 mm spårvidd; sträckan Karlshamn-
Vislanda, lades ned samma år. Blev då litt Y4T, medan kvarvarande
"Hildingbussar" blev Y5T. 
(På 891 mm spv hade man ju inte samma
problem då alla YBo4p som nämnts redan försvunnit; därmed kunde
"Hildingbussarna" på denna spårvidd bli litt YP).
Flera 1067-bussar stod kvar i Karlshamn ända till 1973. SJ hade då försökt sälja
dem till Råslagsbanan och till Jordanien, men därav blev intet. 
Det fanns även
planer på att musealt bevara just en "Y4T", men av detta blev det
dessvärre inte heller någonting. Nåt man nu kan beklaga....
© Anders Johansson