SJ Ånglok 1148 B Tillv. Nohab 1005 1913
1977-09-28 Såld High Chapparal Hillerstorp

1913
Inköpspris medel 84.022:- + extra utrustning 522,20:-
1930
Sluten hytt
1938
Avställd Örebro utan tender
1939-04-01
Vid skrotningsbeslut av A 1011 beordras dess tender tillkopplad i Ör avställda B 1148
1940-03-02
Telegram 2 mars 1940 Till MD SWB VästeråsAnh. att utlånade B-loken 1144 och 1148 snarast måndag 4 mars återställas i Frövi f. v. b. hvst Ör för tenderbyte varefter SWB tillhöriga tendrar återställas i Frövi.Jsty
1943-12-20
Till SWB Nya järnvägsab, StockholmAng förhyrning av lok.Med anledning av Eder framställning om förhyrning av ytterligare ett ånglok meddelas, att styrelsen är villig att på en kortare tid uthyra B-loket nr 1148 på följande villkor:1. Loket uthyres i befintligt skick2. Loket skall vid såväl övertagandet som återlämnandet besiktigas genom representant för Eder och för SJ. Överenskommelse om besiktningen träffas mellan Eder och förste maskiningenjören, Hagalunds övre, som representant för SJ.3. Hyra, som av styrelsen debiteras månadsvis i efterskott, skall utgå med 80:-- per lok och dygn, räknat från och med det dygn loket lämnar nuvarande uppställningsplats till och med det dygn, varunder det återlämnas till SJ.4. Därest loket under hyrestiden förstöres genom olyckshändelse eller på grund av bristande skötsel eller underhåll, åligger Eder ersättningsskyldighet med kr 110.000:-- i händelse av totalskada, varvid dock skrotet tillfaller Eder.5. Loket skall under hyrestiden väl vårdas och det löpande underhållet bekostas av Eder.6. Därest loket skulle bliva angeläget behövligt vid SJ, börbehåller sig styrelsen rätten att återkalla detsamma med 4 dagars frist. Uppgift över antalet genomlupna km per månad bör snarast möjligt efter varje månadsskifte översändas till förste maskiningenjören, Hagalunds övre.Eder bekräftelse på att samtliga ovan angivna villkor godkännas emotses av styrelsens drifttjänstbyrå. Stockholm den 20 december 1943.
1950-01-01
I tjänst vid I distriktet (Stockholm)
1953-05-01
I tjänst vid 31 ms (Västerås)
1956
Observerad Ludvika
1961
Observerad Sundsvall
1962-05-01
Observerad Sundsvall
1966-05
Observerad Sundsvall
1966-08
Observerad Sundsvall
1968-07
Observerad Nyland
1971-05
Fotograferat Sundvsall V 71-05, jag har för mig att det var det ångloket som man började provtrycka men som aldrig blev provkört för att det var för dåligt. Uppställdes på Sundsvall V en tid innan det skickades iväg.
1971-.07-21
Observerad utomhus Sundsvall V
1971-10
Observerad Östersund
1972-08
Observerad Nylund
1974-07-15
Observerad Nyland
1975-06-01
Slopad för skrotning
1975-10-07
Anlände Vislanda
1977-09-25
Såld till High Chapparal Hillerstorp för 42.000:-
1977?-12-14 (annan uppgift 1977-09-28)
Transporterad från Vislanda till Hillerstorp
1980-talet
Brandskadad Hillerstorp
2003
Uppställd i ny museihall Hillerstorp

Panndata
1913 Lev med panna 1228 Nohab 1005 1913. Sista användning av pannan var i B 1321 mellan 1947-05 – 1962-04. Därefter skrotad eller reservpanna.

1918-11 Pannbyte från 1228 till 1102 Motala 444 1910. Panna 1228 ilades därefter i B 1146 och 1102 kom närmast fån B 1036

1923 Pannbyte från 1102 till 1387. Panna 1102 ilades därefter i B 1083 och 1387 kom närmast från B 1283.

1934 Pannbyte från 1387 till 1393 Nohab 1096 1916. Panna 1387 lades därefter i B 1318 och 1393 kom närmast från B 1028.

1940-09 Pannbyte från 1393 till 1433 Motala 1118 1917. Panna 1393 ilades därefter i B 1368.

1953-07 Pannbyte Ör från 1433 Motala 1118 1917 till SJ 1495 Motala 629 1918 .
Pannan alltjämt ilagd loket.

Panna 1228 Nohab 1005 1913
B 1148 lev – 1918-11
B 1146 1919-03 – 1921-02
B 1221 1922-11 – 1933-04
B 1322 1933-08 – 1947-03
B 1321 1947-05 – 1962-04

Panna 1433 Motala 1118 1917
B 1323 Lev – 1931-02
B 1373 1931-11 – 1940-05
B 1148 1940-09 – 1953-05
B 1288 1954-08 – skrotad 1975-05 Kv tillsammans med lok

Panna 1495 Motala 629 1918
B 1384 Lev – 1943
B 1369 1944-03 – 1952-11
B 1148 1953-07 -

Pannrevisioner

Panna 1495: 1956-10-06 möjl 26 kl. III Ör

Tenderdata

1938 Avställd Örebro utan tender
1939-04-01 Beordras att A 1011 skall tillkopplas l148 som finns avställd i Örebro.
1940-03-02 Brev: Anh. att utlånade B-loken 1144 och 1148 snarast måndag 4 mars återställas i Frövi f. v. b. hvst Ör för tenderbyte varefter SWB tillhöriga tendrar återställas i Frövi.
194? Tenderbyte i Örebro?? till A 1011 ???
1950-01-01 Tender 712 tillkoplad loket
1970 talet tender 896 tillkopplad loket Tenderbyte Sundsvall/Östersund 1971?
Dock finns inga tjänsterapporter från HV om tenderbyten mellan 1950 och framåt.

Hej järnvägs vänner
>Jag undrar vilka Ånglok av litt B som finns kvar som Motala har byggt

Svar kommer här!

1026 MV431 1909
1037 MV445 1910
1038 MV446 1910
1083 MV456 1911
1085 MV458 1911
1108 MV463 1911
1135 MV477 1912
1136 MV478 1912
1143 MV489 1913
1222 MV521 1914
1266 MV554 1915
1267 MV555 1915
1268 MV556 1915
1281 MV569 1916
1282 MV570 1916
1283 MV571 1916
1312 MV585 1916
1313 MV586 1917
1316 MV589 1917
1384 MV629 1918
1428 MV643 1919
1429 MV644 1919
1430 MV645 1919
1432 MV647 1919

Sammanlagt 24 st alltså, vilket är drygt hälften av alla bevarade B-lok.
Mvh M J